Traume.dk
Published on Traume.dk (http://traume.dk)

Hjem > Multi print >

Multi print

Småbørnssundhedsplejersken


Traumer i familien viser, hvordan det kan påvirke børn at vokse op i et hjem, hvor en eller begge forældre er traumatiserede

Forebyggelse og sundhedsfremme for etniske minoriteter
Sundhedsstyrelsen 2006

I det følgende kan du få råd til, hvordan du bedst muligt skaber et tillidsfuldt samarbejde med flygtningefamilier, og hvordan sundhedsplejersken kan håndtere eventuelle traumer. 

Skab tillid i familien

Sundhedsplejersken får først og fremmest et godt samarbejde ved at skabe et tillidsforhold. Det er selvfølgelig altid væsentligt, men kan være endnu vigtigere i flygtningefamilier, som grundet deres fortid kan være mistroiske over for systemet og af forskellige grunde kan være traumatiserede.

For at skabe tillid er det vigtigt at:

  • gøre brug af en tolk, hvis familiens dansksproglige forudsætninger ikke er tilstrækkelige.
  • gøre familien opmærksom på tavshedspligten.
  • sørge for at dine spørgsmål tager udgangspunkt i barnet, da det er dér, tilliden bliver opbygget.
  • bestræbe dig på at forstå det, familien forstår, med henblik på horisontsammensmeltning.
  • udvise handlekompetence, for eksempel ved at ringe til lægen, mens du er der, så familien ved nøjagtig, hvad du siger og gør, og så alle ved, hvad der er besluttet.
  • opsummere dagens besøg, når du går, for eksempel ved at læse dit skriftlige notat højt for familien.

Redaktion

Dansk Flygtningehjælp, Center for Udsatte Flygtninge

Kilder og litteratur

Sidst opdateret 10/2/2016

Familiesamarbejde

Udover at opbygge et væsentligt tillidsforhold bør følgende tænkes ind i samarbejdet med familierne:

  • Præsentér kommunens tilbud.
  • Etablér aftaler med kort varsel, for eksempel: ”Jeg kommer om tre dage."
  • Bekræft aftalerne via sms - gerne dagen før besøget. For eksempel: ”Jeg kommer i morgen kl. 10.”
  • Beslut i samarbejde med familien på forhånd hvilke emner, der skal tages op i det enkelte familiebesøg.
  • Observér og anvend observationerne i senere relevante sammenhænge.
  • Vær vedholdende.

Redaktion

Dansk Flygtningehjælp, Center for Udsatte Flygtninge

Kilder og litteratur

Sidst opdateret 10/2/2016

Formidlingsmetoder

Materialer målrettet etniske minoriteter i Danmark Sundhedsstyrelsen

Det er svært for nogle mennesker at huske mundtlige beskeder, og hvis man er analfabet, er skriftlige informationer uden værdi. Sundhedsplejersken har derfor mere gennemslagskraft, hvis formidlingsformen udvides, så flere sanser modtager budskabet. Når forskellige formidlingsmetoder benyttes, trænger budskaber meget bedre igennem, end hvis der kun bruges én formidlingsform. Det kan man gøre på forskellige måder, for eksempel:

  • Dialog i form af forklaringer og drøftelse af udvalgte emner
  • Gentagende dialog, for eksempel: ”Jeg forstår det, du lige har sagt, sådan…”
  • Skriftligt materiale (på det relevante sprog). For eksempel har sundhedsstyrelsen lavet en række materialer om sundhed på forskellige sprog, som alt afhængig af problematikker kan være relevante for familien.
  • Visualisering: videomateriale, billeder eller konkrete ting (for eksempel madvarer eller påklædningsgenstande)
  • Kropssprog: Vær tydelig og understøt med kroppen det budskab, du formidler.
  • Små pauser: Tag eventuelt en pause, hvis I er ved at køre fast, og genoptag så tråden.

Redaktion

Dansk Flygtningehjælp, Center for Udsatte Flygtninge

Kilder og litteratur

Sidst opdateret 10/2/2016

Afdækning af traumer

Læs mere om genogrammer

Som sundhedsplejerske er det vigtigt, at der først og fremmest tages udgangspunkt i familiens ressourcer. Det er ikke sundhedsplejerskens rolle at åbne op for flygtningefamiliens eventuelle traumatiske oplevelser. Alligevel kan der også i et ressourcefokus opstå informationer om traumatiske oplevelser, og så er det vigtigt at vide, hvordan du forholder dig til dem.

En god metode til visuelt at illustrere familiens netværk på er ved at anvende et såkaldt genogram. Et genogram afdækker familiens sociale relationer til hinanden visuelt og viser, hvad familien kan trække på af netværk. Metoden synliggør en familie over tre-fire generationer gennem familiens egen forståelse af familiehistorien. Redskabet kan være med til at definere og forklare familiesystemet, tydeliggøre de enkelte familiemedlemmers position og betydning i familien samt vise betydningsfulde overgange for familien og dens medlemmer.

Igennem en sådan snak kan også tabet af nære familiemedlemmer komme frem. I den forbindelse er det væsentlig at være opmærksom på traumesymptomer.   

Hvis familien fortæller om traumatiske oplevelser, er det vigtigt ikke at gå for meget ind i det, men selvfølgelig anerkende, at der er noget, som er svært. For at afdække eventuelle traumesymptomer må relevante samarbejdspartnere inddrages. Her er det sundhedsplejerskens opgave at henvise til for eksempel en familierådgiver, psykolog eller en læge, der kan give en henvisning til de tværfaglige behandlingscentre for flygtninge med traumer. Et sådan forslag kan i første omgang blive mødt med modvilje. I sådan et tilfælde kan det være godt at tilbyde at følges med forælderen første gang, de mødes med for eksempel familierådgiveren. 

Redaktion

Dansk Flygtningehjælp, Center for Udsatte Flygtninge

Kilder og litteratur

Sidst opdateret 10/2/2016

Afdeling for Traume- og Torturoverlevere     


Source URL: http://traume.dk/multi-print/32%2C75%2C76%2C90